Robi a kissé különc író….



Szekeres Róbert néhány héttel ezelőtt jelentkezett nálam azzal a céllal, hogy szeretne bemutatkozni a blogomon. Ilyenkor persze mindig utána nyomozok az interjúalanyoknak… próbálok róluk megtudni néhány dolgot… milyen emberek… hogyan és mit alkotnak… Szóval valahogy képbe kell kerülnöm ahhoz, hogy kérdéseket tudjak feltenni. De Robi esetében olyan dolgokat tapasztaltam, amik így hirtelen eléggé megleptek. Ez pedig nálam mindig kíváncsiságot vonz maga után. Ami eléggé hamar szemet szúrt az az volt, hogy Robi koránt sem illik a hétköznapi emberek szürke sorába. Ez persze mindig jó és egy művésznél elengedhetetlen, de az Ő esetében mégis minden máshogy érződött. Mindjárt Ti is megértitek, hogy mire gondolok. Robi működtet egy facebook csoportot, ahol nem csak az alkotásaival, hanem az életről formálta gondolataival is találkozhatunk. Na, most egy vegyes vágott savanyúság csoportról mindenki azt hinné, hogy egy szakácsról van szó. De Robi nem recepteket ír, hanem fantasyt. Ugye ezt így hirtelen senki nem sejtette volna. Mikor pedig megtudtam, hogy kész kisregénye a Glamourpajzs címet kapta, azt hittem, hogy egy tinikről szóló könnyed hangvételű művet kapok, melyben a csillogás és a felnőtté válás gondjai uralják a terepet. De megint tévedtem, mert ebben a történetben nem letört műkörmök és sminktippek vannak, hanem orkok és tündérek elevenednek meg, nem éppen mindennapi élethelyzetekbe keveredve. Néhol oly részletességgel olvashattam a sorokat, hogy minden teljes egészében kirajzolódott előttem.
Szóval Robi nagy meglepetést okozott nekem. Remélem egyedi stílusa titeket is magával ragad, mert pont ettől válik olyan érdekessé. Robi világa olyan akár egy rejtvény, igaz ki kell bogozni a szálakat, de megéri, mert minden egyes állomás titkokat rejteget, melyek a végén egy olyan egésszé állnak össze, mellyel talán még álmainkban sem találkoztunk.
Akkor nem húzom tovább a szót…. ismerkedjetek meg Szekeres Robival!

Szerintem még itt az elején mutatkozz be a blog olvasóinak.
Szekeres Róbert vagyok, 26 éves. Öt testvérem van, én vagyok a legidősebb, és az édesanyám az egyik hősöm. Műszakicikk eladói végzettségem van, munkám viszont nincs jelenleg. Életem legrosszabb öt éve áll mögöttem, mert leestem a szekérről, le a földre. De most már jobban érzem magam.

Mikor és miért határoztad el, hogy komolyabban szeretnél foglalkozni az írással? Neked ez a művészeti ág csupán hobbi szintű vagy inkább már életstílus?
Tizennégy évesen, a Gyűrűk Ura-filmek hatására kezdtem el írni. Kezdetben még csak azt koppintottam, amit a TV-ben vagy a moziban láttam, de aztán szép lassan kinőttem a 21-32-es füzetkéket, meg a lopkodást, és utaztam tovább ezen az alkotásnak nevezett hullámvasúton. Sok rossz időszakot vészeltem már át írással, kifejezetten terapeutikus élmény tud lenni a számomra. Ez a hobbim, a szerelmem, az Életem.

Mik azok a dolgok az életben, amik alkotásra ösztökélnek?
Szeretem a kihívásokat, ezért mindegyik ötletemnek úgy állok neki, hogy szándékosan megnehezítem a dolgomat. Korlátozom magam valamilyen formában, hogy ne kényelmesedjek el, mert a lustaság a legegyenesebb út a klisékhez.

Vannak olyan példaképeid, akiknek a munkájából Te magad is építkezel?
Douglas Adams, Terry Pratchett, Patrick Rothfuss, és Joe Abercrombie voltak rám a legnagyobb hatással. Adams-et és Pratchett-et azt hiszem, senkinek sem kell bemutatnom, megismételhetetlen és utolérhetetlen Ikonok. Az első könyvemmel az ő stílusukat kíséreltem meg átszűrni egy...  magyarosabb szűrőn. Patrick Rothfuss-t azért szeretem, mert nagyon-nagyon erős írói hangja van, és a történetei is lassabbak, kevésbé akciódúsak, karakter központúak; Joe Abercrombie pedig a grimdark-zsáner királya, szerintem még George R. R. Martin-nál is jobb! Tökéletesen eltalálta a megfelelő egyensúlyt, nála minden passzol, és semmi sem lóg ki. Tanítani kéne.

Melyik az a stílus, amelyikben legjobban szeretsz alkotni? Vagy te olyan író vagy, aki innen is, meg onnan is vesz egy kis csipetet és a darabkákból összeállít valami egészen újat…?
Az első könyvem, a Glamourpajzs, New Adult fantasy. A következő, a Babilon 2060 pedig New Adult thriller lesz. Szóval azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a New Adult a kedvenc. A Young Adult-tal szemben, itt általában nem tinédzserek, hanem fiatal felnőttek vagy „idősebb” felnőttek a főszereplők. Felnőtt problémákkal és félelmekkel.

Van egy nagyon érdekes csoportod, a Paksicza Krisztián hivatalos és vegyes vágott savanyúság https://www.facebook.com/groups/434345513586964/?fref=ts nevet viseli. Na jó… így már kezdetnek a név is nagyon megütött (vegyes vágott savanyúság). Hogy jött ez az ötlet? Így első látásra senki nem gondolná, hogy ez a csopi egy író alkotásainak részleteit fedi. A tagok számát illetően sem vagy eleresztve… ennek van különösebb oka, vagy csak eddig így alakult a dolog?
Á, igen, a csoport! Heh. Miután nem sikerült sem „rendes” sem pedig magánkiadót találnom a Glamourpajzsnak, eldöntöttem, hogy ideje átvenni az irányítást és saját kézbe venni a dolgokat. Itt van ez a csodálatos dolog, amit úgy hívnak Internet, amit ha megfelelően használ az ember – erős hangsúly a megfelelő használaton –, többek között okosodhat, esetünkben pedig talán eljuthat az irománya olyanokhoz, akik nyitottak egy az átlagosnál furcsább és nehezebb stílus befogadásához. A zsebeim sajnos nem elég mélyek, ezért ingyenesen, lassan hömpölyög előre ez az egész, blogos véleményeken, kérdezz-feleleken, és interjúkon át. Minden lehetőségért végtelenül hálás vagyok! Kevesen vagyunk, de még a csoport is nagyon fiatal, csak két hónapos. A helyzetem látszólagos kilátástalanságán már eleget szörnyülködtem, túl vagyok rajta. A csoport neve igazából egy sokrétű abszurd poén, fricska, marketing, és utalás. Az álnevemmel kezdődik. Aztán jön a fricska-része, a „hivatalos.” Mert ugye sok olyan írói oldal meg csoport van, hogy XY hivatalos, ami szerintem uncsi. A „vegyes vágott savanyúság” azaz a csalamádé pedig azért (is) került a végére, mert imádom a csalamádét! Ki nem? A borítókép célja, hogy összefusson a nyál a szádban, ami ugye egy pozitív élmény. Ilyen kis sunyi termékkapcsolással próbálom elérni, hogy mindenki, aki találkozik a csoporttal, pozitívan élje meg ezt a találkozást. Az utalás stílusomra... utal, mert nem szeretem a cukormázas történeteket. A savanyú, fanyar hitelesség az én kenyerem.

Először Glamourpajzs kisregényeddel rukkoltál elő. Aki, még eddig nem olvasta ideje, hogy halljon róla, mert korántsem egy mindennapi alkotás. Kérhetünk egy kis kedvcsináló tartalmi ízelítőt?
Nagyon érdekesnek találom magát a történet mesélést, ezért mindent elkövettem annak érdekében, hogy minél életszagúbb szereplőket alkossak, ugyanakkor viszont rendszeresen áttöröm az úgynevezett negyedik falat, hogy felhívjam a figyelmet tragédiájukra. Hogy ők csak karakterek, életük pedig történet csupán. Ez egy kísérlet. Ábrándozás. Szándékos "katyvasz". Tudatos disszonancia. Szórakoztató egzisztencializmus. Egyszerre szeretnék könyv, hangoskönyv, forgatókönyv, és film lenni, de a Glamourpajzs, az emészthetőség kedvéért még mindig a könyvhöz áll a legközelebb.
Három szál, három összeérő történet. Az első 2016-ból, Pécsről indul, aztán némi urbán fantasyzás után, 3904-ben, Arok Shár szeletének dzsungelében, egy futurisztikus, organikus-mechanikus, nyüzsgő toronyvárosban folytatódik; a második-harmadik szál pedig 3905-ben, Északon, Bizmut bányászvárosában játszódik.
Vevőszolgálatos kockánk, Bonifác napja úgy kezdődik, hogy közepes erősségű glamourpajzsa miatt, egy drabális piros ork, az egynél azért több dimenziós, tragikus múltú Azumbu, rátámad a munkahelyén, mert talizmánt akar csinálni a fejéből. Barátai ugyan a segítségére sietnek, ám szegények nem sejtik: száluk nem egyetlen fejezetnyi novellácska csupán. Démoni megmentőjük kiadós csodabogársága miatt, a Mindenség poszt-apok jövőjében ragadnak.
A nehéz nevű, színpadias zöldork, Szporkloft főnök, vállán Sipi-tündérrel, Bizmut határánál állomásozik a falkájával, hogy szükség esetén a konténervárosban nyomorgók védelmére kelhessenek. Nemes feladat, Szporkloft azonban szürke hátsó szándékkal érkezett.
Ivar és Anfrid Bizmut városkájának lakói, friss házasok. Özvegyek voltak, gyászuk hozta össze őket. Magnus átkos tele és a falka érkezése új, veszélyes fejezetet nyit az életükben.

Legújabb alakulóban lévő műved a Babilon 2060 rendkívül komoly témákat érint. Tudom, hogy most is gőzerővel dolgozol rajta. Hogyan kanyarodtál el ebbe a világba? Mi ebben a történetben a valóság és az igazság?
A Babilon 2060 egy riporterről, egy muzulmán családról, és az egykori Dubaj-ról szól. A migráns/menekült válság ihlette, reakció a riogatásra és a gyűlöletre. Gyomorforgató, amit egyesek művelnek. Ha ez így megy tovább, ha nem tanulunk meg egymás mellett élni, akkor még az unokáink is ugyanezekkel a problémákkal fognak küszködni. A történet 2060-ban játszódik, az olaj elfogyása, a globális éghajlatváltozás, és a tengerszint emelkedése után. Ez mind-mind ott lóg már a levegőben, és a mostani krízis totális elbarmolása után, erősen kétlem, hogy a következőt sokkal jobban kezelnénk.

Ahogy olvastam a Glamourpajzsot érdekes dolgokra figyeltem fel. A fogalmazási stílusod koránt sem hasonlít senkiéhez sem. Mintha a szépirodalom keveredne, a mai modern jegyekkel. Ezt tudatosan alakítottad ki így, vagy talán Te magad is a régmúlt és mai kor emberének a különös ötvözete vagy?
Gyönyörűen összefoglaltad, nagyon örülök, hogy észrevehető!

Végül érdekelne mik a terveid a jövőre nézve… Inkább helyesbíteném a kérdésem mi a legnagyobb álmod, amit titkon szeretnél, hogy valóra váljon az írással kapcsolatban?
Az az álmom, hogy valaki ad nekem egy esélyt és meghallgat. Mert nincs rosszabb érzés az ellenkezőjénél! Ha mondjuk, sikerülne elérni az ötven fős létszámot a csoportban, az tök jó lenne. A kiadó hajkurászástól ugyan hányingerem van, de az az érzésem, hogy a Babilonnal több esélyem lesz, mint amennyi a Glamourpajzzsal volt. Meglátjuk.

Ha szeretnétek belépni a Glamourpajzs koránt sem szokványos meséjébe, akkor ezen a linken megtehetitek. Érdemes kipróbálni valami újat, valami olyat, ami eltér a szokványostól…
Ha jobban meg szeretnétek ismerni Robit és nem mindennapi stílusát, akkor nem kell mást tennetek csak erre a linkre kattintani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Az írás igazi hatalma egy fiatal lány szemével…

Katona Kitti lendületes fiatalsága ellenére, igen éretten gondolkodik az írói világról, a magyar olvasói kultuszról, de még arról is,...